Facebook heeft, in een poging het reclamebeleid transparanter te maken, een lijst onthuld van alles wat het bedrijf weet over zijn gebruikers. Hiermee wil Facebook de voorkeursinstellingen m.b.t. advertenties verduidelijken voor gebruikers. Ook is er een nieuw advertentie-onderwijsportaal voor bedrijven gepubliceerd om uit te leggen hoe er gebruik gemaakt kan worden van de informatie die Facebook over jou heeft. De enorme hoeveelheid informatie dat Facebook in bezit heeft is op z’n zachts gezegd ‘verrassend’ en tezamen met de aankondiging dat WhatsApp jouw telefoonnummer gaat delen met Facebook, kan het geen kwaad je hier even in te verdiepen.
Zoals gemeld door de Washington Post, is de 98-punten bevattende lijst van ‘targeting-mogelijkheden voor Facebook adverteerders ‘ een ontnuchterende kijk op hoeveel gegevens Facebook in bezit heeft. Denk hierbij o.a. aan het soort creditcard dat je gebruikt en je politieke voorkeuren. Facebook identificeert zelfs hoe gevoelig (gewilligheid) gebruikers zijn voor specifieke onderwerpen ten behoeve van allerlei bedrijven, of het nou gaat om online autoverzekeringen, hoger onderwijs, hypotheken, satelliet tv’s, noem maar op. Sterker nog, Facebook word op de hoogte gesteld van elke keer dat jij een website bezoekt met een ‘Facebook Pixel’ (sites waar ‘Vind ik leuk’ of ‘Deel’ buttons op te vinden zijn). Zelfs als je een website bezoekt waar slechts een Facebook Atlas-netwerk advertentie op te vinden is, dan is Facebook ervan op de hoogte.
Okee, gebruikers hebben de mogelijkheid een aantal (advertentie)opties uit te schakelen via ‘Instellingen – Advertenties’ en het bedrijf toont bij advertenties al geruime tijd de (dropdown)melding ‘Waarom zie ik deze advertentie?’ in een poging de transparantie te verbeteren. Maar… het uitschakelen van deze opties betekent niet dat je daarmee Facebook tegenhoud van het bijhouden van jouw activiteiten. Ongeacht of dit nou wel of niet een verrassing voor je is, kan het geen kwaad hier een oogje op te werpen!
Hier is de volledige lijst van (jouw) informatie dat Facebook kan bieden aan adverteerders:
- Locatie
- Leeftijd
- Productie
- Geslacht
- Taal
- Opleidingsniveau
- Gebied van de studie
- School
- Etnische affiniteit
- Inkomen en vermogende
- Eigendom en type woning
- Woningwaarde
- Grootte van eigendom (woning)
- Beelden van woning
- Bouwjaar woning
- Samenstelling huishouden
- Gebruikers met een jubileum binnen 30 dagen
- Gebruikers die (ver) weg zijn van familie of woonplaats
- Gebruikers die vrienden zijn met iemand die een verjaardag heeft, onlangs is getrouwd of verloofd, onlangs is verhuisd, of bijna jarig is
- Gebruikers met lange-afstand relaties
- Gebruikers met nieuwe relaties
- Gebruikers met een nieuwe baan
- Gebruikers die onlangs zijn verloofd
- Gebruikers die onlangs zijn getrouwd
- Gebruikers die onlangs zijn verhuisd
- Gebruikers die binnenkort jarig zijn
- Ouders
- Aanstaande ouders
- Moeders, gedeeld door het “type” (voetbal, trendy, etc.)
- Gebruikers die waarschijnlijk deel willen nemen in politiek
- Conservatieven en liberalen
- Burgerlijke staat
- Werkgever
- Branche werkgever
- Functie
- Office soort
- Belangen
- Gebruikers die eigenaar zijn van motorfiets
- Gebruikers die van plan zijn een auto te kopen (en wat voor soort/merk auto, en hoe snel)
- Gebruikers die onlangs auto-onderdelen of accessoires hebben gekocht
- Gebruikers die waarschijnlijk auto-onderdelen of diensten willen
- Merk en type van de auto die je rijdt
- Jaar dat de auto werd gekocht
- Leeftijd van de auto
- Hoeveel geld gebruiker waarschijnlijk zal besteden aan volgende auto
- Wanneer gebruiker waarschijnlijk een volgende auto koopt
- Hoeveel werknemers in uw bedrijf werken
- Gebruikers met kleine bedrijven
- Gebruikers die in het management werken of leidinggevenden zijn
- Gebruikers die aan een goed doel geschonken hebben
- Besturingssysteem
- Gebruikers die canvas spelen
- Gebruikers die in het bezit zijn van een gameconsole
- Gebruikers die een Facebook-evenement hebben gemaakt
- Gebruikers die Facebook Payments hebben gebruikt
- Gebruikers die meer dan gemiddeld tijd hebben besteed aan Facebook Payments
- Gebruikers die een Facebook-pagina beheren
- Gebruikers die onlangs foto’s naar Facebook hebt geüpload
- Internet browser
- Vroege / late adopters van technologie
- Expats (verdeeld door welk land ze oorspronkelijk afkomstig zijn)
- Gebruikers die behoren tot een credit union, nationale bank of regionale bank
- Gebruikers die investeren (verdeeld door type belegging)
- Aantal kredietlijnen
- Gebruikers die actief creditcard(s) gebruiken
- Soort creditcard
- Gebruikers die een debetkaart hebben
- Gebruikers die een hoeveelheid hebben verbruikt op hun credit card
- Gebruikers die naar de radio luisteren
- Voorkeur van tv-programma’s
- Gebruikers die een mobiel apparaat te gebruiken (verdeeld door welk merk ze gebruiken)
- Type Internetverbinding
- Gebruikers die onlangs een smartphone of tablet hebben verworven
- Gebruikers die toegang hebben tot het internet via een smartphone of tablet
- Gebruikers die coupons gebruiken
- Soort type kleding de gebruiker koopt
- Tijd van het jaar dat gebruiker voornamelijk in winkels koopt
- Gebruikers die veel/vaak bier, wijn of sterke drank kopen
- Gebruikers die boodschappen doen (en wat voor)
- Gebruikers die beauty-producten te kopen
- Gebruikers die allergie-medicijnen, hoest/verkoudheid medicatie en pijnbestrijding producten kopen
- Gebruikers die geld uitgeven aan huishoudelijke producten
- Gebruikers die geld uitgeven aan producten voor kinderen of huisdieren, en wat voor soort huisdieren
- Gebruikers van wie het huishouden meer doet aankopen dan gemiddeld
- Gebruikers die neigen om online te kopen (of juist niet)
- Soorten restaurants waar gebruiker eet
- Soorten winkels waar gebruiker winkelt
- Gebruikers die “openstaan” om aanbiedingen te krijgen van bedrijven met online autoverzekeringen, hoger onderwijs, hypotheken, en prepaid debetkaarten/satelliet-tv
- Duur dat de gebruiker in een huis heeft gewoond
- Gebruikers die waarschijnlijk binnenkort verhuizen
- Gebruikers die geïnteresseerd zijn in Olympische Spelen, voetbal, cricket of Ramadan
- Gebruikers die veel moeten reizen, voor werk of plezier
- Het woon-werkverkeer van de gebruiker
- Soort vakanties waar gebruiker naar toe neigt te gaan
- Gebruikers die onlangs terug zijn gekomen van een reis
- Gebruikers die onlangs een reis-app gebruikt heeft
- Gebruikers die deelnemen aan een timeshare
Mocht je hier niet blij mee zijn kan je natuurlijk altijd nog je Facebook-account verwijderen.