Facebook weet meer over jou dan je denkt

Facebook heeft, in een poging het reclamebeleid transparanter te maken, een lijst onthuld van alles wat het bedrijf weet over zijn gebruikers. Hiermee wil Facebook de voorkeursinstellingen m.b.t. advertenties verduidelijken voor gebruikers. Ook is er een nieuw advertentie-onderwijsportaal voor bedrijven gepubliceerd om uit te leggen hoe er gebruik gemaakt kan worden van de informatie die Facebook over jou heeft. De enorme hoeveelheid informatie dat Facebook in bezit heeft is op z’n zachts gezegd ‘verrassend’ en tezamen met de aankondiging dat WhatsApp jouw telefoonnummer gaat delen met Facebook, kan het geen kwaad je hier even in te verdiepen.

facebook-privacy-whatsapp
Zoals gemeld door de Washington Post, is de 98-punten bevattende lijst van ‘targeting-mogelijkheden voor Facebook adverteerders ‘ een ontnuchterende kijk op hoeveel gegevens Facebook in bezit heeft. Denk hierbij o.a. aan het soort creditcard dat je gebruikt en je politieke voorkeuren. Facebook identificeert zelfs hoe gevoelig (gewilligheid) gebruikers zijn voor specifieke onderwerpen ten behoeve van allerlei bedrijven, of het nou gaat om online autoverzekeringen, hoger onderwijs, hypotheken, satelliet tv’s, noem maar op. Sterker nog, Facebook word op de hoogte gesteld van elke keer dat jij een website bezoekt met een ‘Facebook Pixel’ (sites waar ‘Vind ik leuk’ of ‘Deel’ buttons op te vinden zijn). Zelfs als je een website bezoekt waar slechts een Facebook Atlas-netwerk advertentie op te vinden is, dan is Facebook ervan op de hoogte.

Okee, gebruikers hebben de mogelijkheid een aantal (advertentie)opties uit te schakelen via ‘Instellingen – Advertenties’ en het bedrijf toont bij advertenties al geruime tijd de (dropdown)melding ‘Waarom zie ik deze advertentie?’ in een poging de transparantie te verbeteren. Maar… het uitschakelen van deze opties betekent niet dat je daarmee Facebook tegenhoud van het bijhouden van jouw activiteiten. Ongeacht of dit nou wel of niet een verrassing voor je is, kan het geen kwaad hier een oogje op te werpen!

Hier is de volledige lijst van (jouw) informatie dat Facebook kan bieden aan adverteerders:

  1. Locatie
  2. Leeftijd
  3. Productie
  4. Geslacht
  5. Taal
  6. Opleidingsniveau
  7. Gebied van de studie
  8. School
  9. Etnische affiniteit
  10. Inkomen en vermogende
  11. Eigendom en type woning
  12. Woningwaarde
  13. Grootte van eigendom (woning)
  14. Beelden van woning
  15. Bouwjaar woning
  16. Samenstelling huishouden
  17. Gebruikers met een jubileum binnen 30 dagen
  18. Gebruikers die (ver) weg zijn van familie of woonplaats
  19. Gebruikers die vrienden zijn met iemand die een verjaardag heeft, onlangs is getrouwd of verloofd, onlangs is verhuisd, of bijna jarig is
  20. Gebruikers met lange-afstand relaties
  21. Gebruikers met nieuwe relaties
  22. Gebruikers met een nieuwe baan
  23. Gebruikers die onlangs zijn verloofd
  24. Gebruikers die onlangs zijn getrouwd
  25. Gebruikers die onlangs zijn verhuisd
  26. Gebruikers die binnenkort jarig zijn
  27. Ouders
  28. Aanstaande ouders
  29. Moeders, gedeeld door het “type” (voetbal, trendy, etc.)
  30. Gebruikers die waarschijnlijk deel willen nemen in politiek
  31. Conservatieven en liberalen
  32. Burgerlijke staat
  33. Werkgever
  34. Branche werkgever
  35. Functie
  36. Office soort
  37. Belangen
  38. Gebruikers die eigenaar zijn van motorfiets
  39. Gebruikers die van plan zijn een auto te kopen (en wat voor soort/merk auto, en hoe snel)
  40. Gebruikers die onlangs auto-onderdelen of accessoires hebben gekocht
  41. Gebruikers die waarschijnlijk auto-onderdelen of diensten willen
  42. Merk en type van de auto die je rijdt
  43. Jaar dat de auto werd gekocht
  44. Leeftijd van de auto
  45. Hoeveel geld gebruiker waarschijnlijk zal besteden aan volgende auto
  46. Wanneer gebruiker waarschijnlijk een volgende auto koopt
  47. Hoeveel werknemers in uw bedrijf werken
  48. Gebruikers met kleine bedrijven
  49. Gebruikers die in het management werken of leidinggevenden zijn
  50. Gebruikers die aan een goed doel geschonken hebben
  51. Besturingssysteem
  52. Gebruikers die canvas spelen
  53. Gebruikers die in het bezit zijn van een gameconsole
  54. Gebruikers die een Facebook-evenement hebben gemaakt
  55. Gebruikers die Facebook Payments hebben gebruikt
  56. Gebruikers die meer dan gemiddeld tijd hebben besteed aan Facebook Payments
  57. Gebruikers die een Facebook-pagina beheren
  58. Gebruikers die onlangs foto’s naar Facebook hebt geüpload
  59. Internet browser
  60. E-mail
  61. Vroege / late adopters van technologie
  62. Expats (verdeeld door welk land ze oorspronkelijk afkomstig zijn)
  63. Gebruikers die behoren tot een credit union, nationale bank of regionale bank
  64. Gebruikers die investeren (verdeeld door type belegging)
  65. Aantal kredietlijnen
  66. Gebruikers die actief creditcard(s) gebruiken
  67. Soort creditcard
  68. Gebruikers die een debetkaart hebben
  69. Gebruikers die een hoeveelheid hebben verbruikt op hun credit card
  70. Gebruikers die naar de radio luisteren
  71. Voorkeur van tv-programma’s
  72. Gebruikers die een mobiel apparaat te gebruiken (verdeeld door welk merk ze gebruiken)
  73. Type Internetverbinding
  74. Gebruikers die onlangs een smartphone of tablet hebben verworven
  75. Gebruikers die toegang hebben tot het internet via een smartphone of tablet
  76. Gebruikers die coupons gebruiken
  77. Soort type kleding de gebruiker koopt
  78. Tijd van het jaar dat gebruiker voornamelijk in winkels koopt
  79. Gebruikers die veel/vaak bier, wijn of sterke drank kopen
  80. Gebruikers die boodschappen doen (en wat voor)
  81. Gebruikers die beauty-producten te kopen
  82. Gebruikers die allergie-medicijnen, hoest/verkoudheid medicatie en pijnbestrijding producten kopen
  83. Gebruikers die geld uitgeven aan huishoudelijke producten
  84. Gebruikers die geld uitgeven aan producten voor kinderen of huisdieren, en wat voor soort huisdieren
  85. Gebruikers van wie het huishouden meer doet aankopen dan gemiddeld
  86. Gebruikers die neigen om online te kopen (of juist niet)
  87. Soorten restaurants waar gebruiker eet
  88. Soorten winkels waar gebruiker winkelt
  89. Gebruikers die “openstaan” om aanbiedingen te krijgen van bedrijven met online autoverzekeringen, hoger onderwijs, hypotheken, en prepaid debetkaarten/satelliet-tv
  90. Duur dat de gebruiker in een huis heeft gewoond
  91. Gebruikers die waarschijnlijk binnenkort verhuizen
  92. Gebruikers die geïnteresseerd zijn in Olympische Spelen, voetbal, cricket of Ramadan
  93. Gebruikers die veel moeten reizen, voor werk of plezier
  94. Het woon-werkverkeer van de gebruiker
  95. Soort vakanties waar gebruiker naar toe neigt te gaan
  96. Gebruikers die onlangs terug zijn gekomen van een reis
  97. Gebruikers die onlangs een reis-app gebruikt heeft
  98. Gebruikers die deelnemen aan een timeshare

Mocht je hier niet blij mee zijn kan je natuurlijk altijd nog je Facebook-account verwijderen.

Via

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+